Інклюзивна освіта в дошкільному закладі
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній процес, відповідаючи на потреби учнів усіх груп та категорій. «Інклюзію в освіті можна розглядати як один із багатьох аспектів інклюзії в суспільстві взагалі».
Співпраця з батьками
Сучасна освітня філософія, зорієнтована на особистість дитини, ґрунтується на положенні, що батьки є її першими і головними вчителями. Дедалі більше педагогів з повагою ставляться до навчально - виховного процесу, який відбувається вдома, і будують свою роботу з урахуванням інтересів дітей та їхніх родин. Оскільки до дошкільних і загальноосвітніх закладів почали залучати дітей з особливими освітніми потребами, постійна співпраця з їхніми сім’ями має ще більше значення.
У процесі навчання таких дітей дуже важливо враховувати інтереси, пріоритети й турботи сімей. Батьки дітей з порушеннями психофізичного розвитку мають працювати в тісному контакті з вихователями та іншими фахівцями під час розробки та реалізації навчальних планів, їх адаптації, організації навчально - виховного середовища тощо.
У 2025-2026 н.р. у ЗДО "Барвінок навчатиметься 1 дитина з ООП (у різновіковій групі)
асистент вихователя-
Мандрика Наталія Олегівна
ПЛАН РОБОТИ
Асистента – вихователя
на 2025/2026 навчальний рік
Вступ
До нормативних документів, на
яких ґрунтується діяльність асистента
вихователя, належить:
- Конституція України;
- Конвенція ООН про права
дитини;
- Закони України «Про освіту»,
«Про охорону дитинства», «Про дошкільну освіту» (із змінами та доповненнями);
- Постанова МОН України від 26.04.2022 № 483 «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти» (зі змінами);
- Наказ МОН України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»;
- Посадова інструкція.
Пріоритетні
завдання асистента вихователя на 2025/2026 навчальний рік:
-
Працювати з дітьми над адаптацією
в соціальній, освітній і побутовій сферах життєдіяльності; формуванням і
розвитком словника зв’язного мовлення, моторних функцій, елементарних психічних
процесів, елементарних математичних уявлень, сенсорних еталонів.
-
Співпрацювати з фахівцями, які
безпосередньо працюють із дитиною з особливими освітніми потребами та беруть
участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини з особливими
освітніми потребами.
-
Забезпечувати разом з іншими
працівниками закладу освіти здорові та безпечні умови навчання, виховання та
праці.
-
Допомагати в організації освітнього
процесу в інклюзивній групі.
-
Спостерігати за дітьми з
особливими освітніми потребами для вивчення їхніх індивідуальних особливостей,
схильностей, інтересів і потреб.
-
Створити єдиний
корекційно-освітній простір для дітей з особливими освітніми потребами.
-
Надавати консультативну допомогу
батькам і педагогам.
-
Підвищувати власний професійний
рівень.
Освітні завдання педагогічного колективу на 2025/2026
навчальний рік:
- Забезпечити
систематизацію змісту та засобів навчання, виховання й розвитку дітей дошкільного
віку відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти; чинних
комплексних, парціальних, освітніх програм і програм для дітей, які мають
особливі освітні потреби.
- Продовжувати
створювати сприятливі умови для організації роботи з дітьми з особливими
освітніми потребами через надання їм якісної корекційно-розвиткової допомоги.
- Удосконалювати
роботу з мовленнєво-комунікативної компетентності дітей дошкільного віку, які
мають особливі освітні потреби.
- Забезпечити наступність у роботі між дошкільною і початковою ланками освіти в умовах освітньої реформи «Нова українська школа"
№ з/п |
Зміст роботи |
Термін
проведення |
Примітки |
1. Організаційно-педагогічна
робота
|
|||
м 1.1 |
Обстежити дитину з особливими
освітніми потребами у групі: стан загальної та дрібної моторики, уміння і
навички дітей, фонематичні процеси, словник, логічне мислення, зв’язне
мовлення, рівень сформованості узагальненої функції мовлення, часових і
просторових орієнтирів |
Вересень |
|
1.2 |
Вивчити медичну документацію та
висновки ІРЦ, діагнози інших лікарів-фахівців. Заповнювати індивідуальну картку
розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Скласти розклад занять. Скласти індивідуальну програму
розвитку дитини, план корекційно-розвиткової роботи з дитиною з особливими
освітніми потребами. Заповнювати щоденник спостережень,
освітні плани |
Вересень
Протягом
навчального року |
|
1.3 |
Забезпечити
залучення дитини з особливими освітніми потребами до різних форм навчання
відповідно до стану здоров’я, її можливостей і здібностей |
Протягом
навчального року |
|
1.4 |
Оформити
документацію для направлення дитини з особливими освітніми потребами на
консультацію до ІРЦ
|
Квітень-травень |
|
2. Освітня робота
|
|||
2.1 |
Систематично
проводити індивідуальну освітню роботу з дитиною з особливими освітніми
потребами |
Протягом навчального року |
|
2.2 |
Поповнювати
куточок розвивальними іграми, дидактичними матеріалами для проведення занять
в ігровій формі |
Протягом навчального року |
|
2.3 |
Разом із
вихователем групи здійснювати соціально-педагогічний супровід дитини з
особливими освітніми потребами, зокрема: проводити
освітні, виховні, соціально-адаптаційні заходи з використанням різних форм
роботи та запровадженням ефективних форм їх проведення; допомагати
дитині з особливими освітніми потребами виконувати освітні завдання; залучати
дитину з особливими освітніми потребами до різних видів освітньої діяльності
на заняттях |
Протягом навчального року |
|
2.4 |
Використовувати
різноманітний дидактичний матеріал на заняттях |
Протягом навчального року |
|
2.5 |
Проводити
роботу за такими напрямами: ·
розвивати зв’язне мовлення; ·
розвивати часові та просторові орієнтири; ·
розвивати трудову та ігрову діяльність |
Протягом навчального року |
|
2.6 |
Формувати словник
дитини з особливими освітніми потребами: ·
активізувати та збагачувати, уточнювати відповідно
до лексичних тем, передбачених програмою; ·
розвивати інтерес дитини до незнайомих і
малознайомих слів; ·
сприяти розвитку активного словника дитини |
Протягом навчального року |
|
3. Робота
з вихователями
|
|||
3.1 |
Постійно проводити консультації із метою ознайомлення з динамікою
корекційно-розвиткової роботи, індивідуальними особливостями розвитку дитини
з особливими освітніми потребами |
Протягом
навчального року |
|
3.2 |
Організувати предметно-корекційне
середовище й обладнання інклюзивної групи |
Протягом
навчального року |
|
3.3 |
Проводити спільно з вихователем
групові батьківські збори |
Протягом
навчального року |
|
| |||
3.4 |
Проводити консультації для
вихователів: ü Консультація на тему: «Інклюзивна освіта-принцип комплексного підходу до розвитку дитини»; ü Проблемна
бесіда на тему: «Створення сприятливого освітнього середовища для дитини з особливими освітніми потребами»; ü
Круглий стіл на тему: «Етика спілкування з батьками дитини з іособливими освітніми потребами» |
Листопад Лютий Травень |
|
4. Робота з батьками
|
|||
4. |
Провести консультації для батьків: ü
Консультація на тему: «Інклюзивна освіта -навчаємо і виховуємо разом»; ü Консультація на тему: "Роль батьків у розвитку мовлення дітей». "роль сім'ї у вихованні дітей з особливими освітніми потребами" |
Жовтень Січень Квітень |
|
| |||
4.1 |
Систематично доводити до відома
батьків результати корекційного впливу на розвиток дитини |
Протягом навчального року |
|
4.2 |
Ознайомити батьків з результатами
моніторингу |
Травень |
|
4.3 |
Підбити підсумки
корекційно-розвиткової роботи за навчальний рік |
Травень |
|
| |||
5. Підвищення фахового рівня
|
|||
5.1 |
Постійно
підвищувати власний фаховий рівень через ознайомлення з новинками методичної
літератури; досвідом роботи своїх колег; своєчасно вивчати нормативно-правові
документи |
Протягом
навчального року |
|
5.2 |
Підвищувати
власний фаховий рівень шляхом перегляду вебінарів, семінарів та онлайн-курсів
|
Протягом навчального
року |
|
5.3 |
Брати
участь у методичних об’єднаннях вихователів та асистентів вихователя |
Протягом
навчального року |
|
5.4 |
Використовувати
інноваційні технології та програми в роботі з дітьми з особливими освітніми
потребами |
Протягом
навчального року |
|
5.5 |
Опрацювати
новинки методичної та спеціальної літератури, статті фахових журналів |
Протягом
навчального року |
|
5.6 |
Співпраця
з інклюзивно-ресурсним центром з питань впровадження інклюзивних
цінностей в освітній процес |
Протягом
навчального року |
|
6. Інше
|
|||
6.1 |
Складання
річного плану |
Вересень |
|
6.2 |
Участь у
роботі педагогічних рад |
Протягом
навчального року |
|
6.3 |
Складання
звітів за рік |
Травень |
|
6.4 |
Участь у методичних
об’єднаннях |
Протягом
навчального року |
|
6.5 |
Розробка
методичних матеріалів в інформаційні куточки для батьків |
Протягом
навчального року |
|
6.6 |
Висвітлення
проблеми інклюзивного навчання на сайті ЗДО |
Протягом
навчального року |
|
ПЛАН РОБОТИ
КОМАНДИ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ДИТИНИ
З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
на 2025/2026 навчальний рік
№ з/п |
Зміст роботи |
Період виконання |
Відповідальні |
Примітки |
Мета: організація
інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами та забезпечення
кожного вихованця психолого-педагогічним супроводом, що сприятиме їх
фізичній, психологічній та морально-правовій безпеці. |
||||
1.
2
3
4
5
6
7
8
9
10.
11
12
13
14
15
16
14.
. |
Опрацювати нормативно-законодавчі акти щодо функціонування інклюзивних
груп, організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами: -
наказ Міністерства освіти і науки України від 06.08.2018р. №609 «Про
затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного
супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної
освіти»; - Встановити контакт між усіма учасниками команди психолого-педагогічного супроводу. Визначити обсяг роботи, обов’язки членів команди супроводу та послідовність
всього процесу психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
Ознайомитися з планом роботи команди психолого-педагогічного супроводу.
Надати рекомендації педагогічним працівникам щодо організації освітнього
процесу в інклюзивному . супроводу. Підготувати необхідну документацію: розробити та Затвердити розклад
навчальних занять.
Розробити
індивідуальну програму розвитку дитини (ІПР), індивідуальний навчальний план відповідно до
висновків ІРЦ, узгодити його з батьками дитини з ООП.
Обговорити можливості проведення
корекційно-розвиткової роботи з дитиною, Розробити розклад занять та угодити його з
батьками дитини з ООП.
Провести моніторинг навчальної діяльності дитини з ООП.
Визначити ефективність
індивідуальної програми розвитку. Внести корективи та доповнення в ІПР
(за потребою).
Ознайомити батьків з навчальними досягненнями та індивідуальною освітньою
траєкторією дитини з ООП.
Провести аналіз навчальних досягнень та особистісного розвитку дитини з ООП за ІІ семестр.
Провести моніторинг виконання ІПР з метою визначення
динаміки розвитку дитини з ООП.
Консультативна
робота з батьками дитини Команди супроводу з ООП.
Підведеня підсумків роботи команди психолого-педагогічного супроводу в
кінці навчального року. |
Протягом року
Вересень
Вересень
Вересень
Вересень
До 20.09.2024р.
Вересень
Січень
Січень
Травень
Травень
Протягом року
Травень
Травень
Травень
Протягом року
Протягом року |
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супров
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
Команда супроводу
|
|
|